Ειδήσεις

O Βουλευτής Γεώργιος Κοτρωνιάς για τη Δημοτική Αστυνομία


O Βουλευτής Γεώργιος Κοτρωνιάς εισηγήθηκε σήμερα στην ολομέλεια της Βουλής, το Σ/Ν του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο :  «Δημοτική Αστυνομία, Φορείς Λαϊκών Αγορών, Απλούστευση διαδικασιών μεταξύ Ο.Τ.Α. και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών».

Aκολουθεί πλήρες το κείμενο της εισήγησης :

«Η Δημοτική Αστυνομία προέκυψε ως αναγκαιότητα για τα αστικά κέντρα, αλλά στην πράξη κανένας δεν ασχολήθηκε ποτέ σοβαρά, κανένας δεν νοιάστηκε για τη θέση της μέσα στο κρατικό σύστημα, για το κύρος της και για την αποτελεσματικότητα της. Θα σας αναφέρω μια προσωπική εμπειρία.

Πριν από 15 ημέρες στη Λαμία ένας δημοτικός αστυνόμος έκανε μια παρατήρηση σε κάποιον για παράνομη στάθμευση και εκείνος μαζί με 15 άτομα, τον χτύπησε τόσο άσχημα που τον έστειλε στο νοσοκομείο. Τον άνθρωπο τον είδα στο νοσοκομείο και πράγματι γλύτωσε από τύχη.

Για να σταματήσουν τα περιστατικά βίας ή απείθειας απέναντι στο προσωπικό της δημοτικής αστυνομίας, είναι απαραίτητο αυτή να αποκτήσει το κύρος που της αρμόζει.

Και αυτό ακριβώς επιδιώκει το Υπουργείο Εσωτερικών με το παρόν νομοθέτημα: Αξιοποιώντας την εμπειρία και τη γνώση από τα λάθη του παρελθόντος, βάζει τη δημοτική αστυνομία σε στέρεες βάσεις, της δίνει ιεραρχική δομή και τα μέσα, ώστε να επιτελέσει αποτελεσματικά τον κοινωνικό της ρόλο.

Για το λόγο αυτό, δημιουργείται πλέον ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο, που θα αντικαταστήσει τις μέχρι σήμερα επιμέρους ρυθμίσεις, όλων των θεμάτων της δημοτικής αστυνομίας. Συγκεκριμένα, αντικαθίστανται οι μέχρι σήμερα αρμοδιότητες της, αλλά και η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού της, σε ό,τι αφορά τα προσόντα κατά την πρόσληψη, την εκπαίδευση, την επιμόρφωση, την ιεραρχία, την βαθμολογική εξέλιξη, την νομική υποστήριξη και την κινητικότητα των δημοτικών αστυνομικών.

 

Και τούτο γιατί σήμερα το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, δηλαδή ο νόμος 3731/2008 (Α263) ο οποίος ενσωματώνει προγενέστερα νομοθετικά κείμενα όπως το προεδρικό διάταγμα 23 / 2002 (Α 19) , δεν ανταποκρίνεται πλέον στη σύγχρονη πραγματικότητα και τις ανάγκες των πόλεων και ως εκ τούτου χρειάζεται προσαρμογές, τροποποιήσεις, βελτιώσεις και προσθήκες.

 

Με το νομοσχέδιο, διευρύνονται οι αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας και διακρίνονται σε τρεις επιμέρους κατηγορίες, ανάλογα με τον πληθυσμό του κάθε δήμου και τον αριθμό του προσωπικού της δημοτικής αστυνομίας.

Στην πρώτη κατηγορία περιλαμβάνονται απλές αρμοδιότητες όπως ο έλεγχος της παράνομης στάθμευσης, η απομάκρυνση εγκαταλειμμένων οχημάτων, η επιβολή διοικητικών κυρώσεων σε καταστήματα ή επιχειρήσεις, η επίδοση εγγράφων κ.λπ.

 

Η δεύτερη κατηγορία αφορά την τήρηση των διατάξεων για την υπαίθρια διαφήμιση, τα ζώα συντροφιάς και το υπαίθριο εμπόριο.

 

Η τρίτη κατηγορία περιλαμβάνει αρμοδιότητες, όπως ο έλεγχος νομιμότητας στην αδειοδότηση καταστημάτων, η ηχορύπανση, η κοινή ησυχία και η λειτουργία μουσικής στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, το ωράριο λειτουργίας καταστημάτων, η λειτουργία εμποροπανηγύρεων, εποχικών υπαίθριων αγορών και λοιπών ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων και η τήρηση της αντικαπνιστικής νομοθεσίας.

 

Οι διευρυμένες αρμοδιότητες, οι οποίες όπως γίνεται κατανοητό σχετίζονται με ζητήματα που αφορούν τις πόλεις και όχι βαριά εγκληματικότητα, εφαρμόζονται σε συνάρτηση με την πληθυσμιακή δυναμική κάθε δήμου, δεδομένου ότι όλες οι πόλεις δεν έχουν τις ίδιες ανάγκες και απαιτήσεις. Έτσι, λοιπόν, δήμοι με πληθυσμό έως 3.500 κατοίκους εφαρμόζουν τις αρμοδιότητες της πρώτης κατηγορίας, δήμοι με πληθυσμό από 3.501 έως 100.000 κατοίκους εφαρμόζουν την πρώτη και τη δεύτερη κατηγορία αρμοδιοτήτων και δήμοι με πληθυσμό από 100.000 κατοίκους και πάνω, εφαρμόζουν και τις τρεις κατηγορίες. Ωστόσο, παρέχεται η ευελιξία κάθε δήμος να επιλέξει τις αρμοδιότητες που θα ανατεθούν στην δημοτική αστυνομία, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.

 

Για όσους δήμους δεν έχουν συστήσει υπηρεσία δημοτικής αστυνομίας, δίνεται η δυνατότητα σύναψης συμβάσεων διαδημοτικής συνεργασίας για τον σκοπό αυτό με όμορους Δήμους.

 

Στο πλαίσιο ενδυνάμωσης του ισχύοντος μοντέλου αστυνόμευσης, προβλέπεται ότι η δημοτική αστυνομία ενεργεί καθήκοντα ειδικού ανακριτικού υπαλλήλου, για παραπτώματα που διώκονται ποινικά, ότι  μπορεί να προβαίνει σε συλλήψεις στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων της, ότι οποιαδήποτε αντίσταση ή απείθεια απέναντί της επισύρει τις κυρώσεις που προβλέπονται από την ποινική νομοθεσία και ότι η Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.) μπορεί να συνδράμει στο έργο της, όπου αυτό προβλέπεται.

 

Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η πρόβλεψη για υπαγωγή της διαδικασίας προσλήψεων στον νόμο περί εκσυγχρονισμού του ΑΣΕΠ, προς διασφάλιση της διαφάνειας στη διαδικασία διεξαγωγής τους. Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν συμπληρώσει το 21° έτος της ηλικίας τους και να μην έχουν υπερβεί το 35ο για τους κλάδους ΠΕ και ΤΕ Δημοτικής Αστυνομίας, και  το 28° έτος για τον κλάδο ΔΕ Δημοτικής Αστυνομίας. Θα πρέπει, επίσης, να έχουν ανάστημα τουλάχιστον 1,63 μ. οι γυναίκες και 1,70 μ. οι άνδρες, ενώ υποβάλλονται σε αθλητικές δοκιμασίες, ψυχοτεχνικές δοκιμασίες και συνέντευξη. Παράλληλα, προσδιορίζονται τα κωλύματα διορισμού των υποψηφίων, η εισαγωγική εκπαίδευση που παρέχεται από την ΕΛΑΣ και το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ), καθώς και η δυνατότητα συμμετοχής των δημοτικών αστυνομικών στα προγράμματα επιμόρφωσης των σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων, της ΕΛ.ΑΣ. και των υπηρεσιών πολιτικής προστασίας.

 

Προκειμένου να σταματήσει η αποσπασματική αντιμετώπιση των θεμάτων της δημοτικής αστυνομίας το νομοσχέδιο προβλέπει την λειτουργία οργανικών μονάδων στο Υπουργείο Εσωτερικών ως εξής: α) ένα τμήμα Εποπτείας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημοτικής Αστυνομίας και β) ένα τμήμα Οργάνωσης και Λειτουργίας Δημοτικής Αστυνομίας, και όλα αυτά μετά από έκδοση Προεδρικού Διατάγματος.

 

Επιπλέον, εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο της σύστασης των υπηρεσιών Δημοτικής Αστυνομίας, αφού η σύσταση της υπηρεσίας δημοτικής αστυνομίας γίνεται μέσω του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του κάθε δήμου και ορίζεται ότι η δημοτική αστυνομία θα λειτουργεί ως διακριτή υπηρεσία του Δήμου σε επίπεδο διεύθυνσης ή τμήματος ή αυτοτελούς τμήματος, ενώ στους δήμους που έχουν περισσότερα διαμερίσματα μπορεί να συστήνονται περισσότερες διευθύνσεις.

 

Στο νομοσχέδιο, επίσης, ορίζονται ως κριτήρια επιλογής προϊσταμένων α) τα τυπικά προσόντα, β) η πραγματική υπηρεσία στο δημόσιο και η άσκηση καθηκόντων ευθύνης σε οργανικές μονάδες της δημοτικής αστυνομίας, καθώς και  γ) η δομημένη συνέντευξη και περιγράφεται αναλυτικά η διαδικασία επιλογής προϊσταμένων.

 

Επιπλέον, θεσμοθετείται η σύσταση Ειδικού Πειθαρχικού Συμβουλίου στο Υπουργείο Εσωτερικών για την άσκηση πειθαρχικής εξουσίας επί των δημοτικών αστυνομικών, αλλά συγχρόνως προβλέπεται και η υποχρεωτική νομική υποστήριξή τους από την πλευρά των δήμων, για αδικήματα που διέπραξαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, με συγκεκριμένες φυσικά εξαιρέσεις.

 

Τέλος, αναλυτικά ορίζονται οι περιπτώσεις απόσπασης και μετάταξης των δημοτικών αστυνομικών και εισάγεται η ρύθμιση για την υποχρέωση τους να καταβάλουν αποζημίωση στον οικείο Δήμο, σε περίπτωση παραίτησής τους εντός δεκαετίας, προκειμένου να διασφαλιστεί η τουλάχιστον δεκαετής παραμονή στη θέση διορισμού τους.

 

Συνοψίζοντας, με το παρόν νομοσχέδιο δίνουμε πλέον στη δημοτική αστυνομία μια διακριτή και λειτουργική θέση μέσα στον κρατικό μηχανισμό, με ξεκάθαρη ιεραρχική δομή και ξεκαθαρισμένες αρμοδιότητες, αυτές που κυρίως έχουν ανάγκη οι Δήμοι της χώρας.

 

Στο δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου οργανώνονται, κατά τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα, οι λαϊκές αγορές της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης και από τμήματα της Περιφέρειας, αποκτούν μορφή νομικού προσώπου, αποκλειστικά με σχετικές αρμοδιότητες, μέσω ευέλικτων τρόπων οργάνωσης και διοίκησης και ταχείας λήψης αποφάσεων.

Και το βασικότερο είναι ότι, στα νομικά πρόσωπα συμμετέχουν εκείνοι που νοιάζονται άμεσα για την καλή λειτουργία τους, οι ίδιοι οι άνθρωποι της αγοράς, χωρίς να θίγονται οι υπαλληλικές θέσεις και η περαιτέρω εξέλιξη των υπαλλήλων της περιφέρειας, οι οποίοι συνεχίζουν να προσφέρουν τις ίδιες υπηρεσίες. Αυτό που επιτυγχάνεται όμως είναι η ορθότερη διαχείριση των συγκεκριμένων λαϊκών αγορών και η διασφάλιση της απαραίτητης ευελιξίας, δεδομένου του μεγάλου αριθμού των λαϊκών αγορών που λειτουργούν μέσα στους οικείους δήμους.

 

Με τις διατάξεις του τρίτου μέρους, το νομοσχέδιο παρεμβαίνει ώστε να επιλυθούν τα προβλήματα στελέχωσης και λειτουργικότητας που αντιμετωπίζει η αποκεντρωμένη διοίκηση, λόγω του μεγάλου όγκου εργασίας της, με στόχο ασφαλώς την προστασία του δημοσίου συμφέροντος. Συγκεκριμένα, την απαλλάσσει από περιττές εγκρίσεις, οι οποίες σε κάθε περίπτωση δεν είναι κρίσιμες για την διαφάνεια και την εξασφάλιση της νομιμότητας στο δημόσιο.

 

Ως εκ τούτου:

  • Απλουστεύεται η λειτουργία των αποκεντρωμένων διοικήσεων,
  • καταργούνται οι χρονοβόρες διαδικασίες για τον διορισμό ληξιάρχου,
  • σταματάει ο έλεγχος από την αποκεντρωμένη, των τροποποιήσεων των συμβάσεων ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου των ΟΤΑ, με μόνη υποχρέωση την ανάρτηση στη Διαύγεια,
  • καταργείται η υποχρεωτική έγκριση της αποκεντρωμένης για την κίνηση των αυτοκινήτων εκτός των ορίων της περιφέρειας και γενικά,
  • ελαφρύνεται ο όγκος εργασίας των αποκεντρωμένων διοικήσεων με κατάργηση της υποχρεωτικής διαμεσολάβησής τους σε υποθέσεις των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

 

Στο τέταρτο μέρος του παρόντος αντιμετωπίζονται ζητήματα των εργαζομένων στον δημόσιο τομέα, παρέχονται διευκολύνσεις σε αυτόν και επιλύονται ανισότητες.

 

Συγκεκριμένα, σε περιπτώσεις που οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης κηρύσσονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, διασφαλίζεται η στελέχωση με το απαραίτητο προσωπικό, ενώ αντιμετωπίζονται τα θέματα της κινητικότητας των υπαλλήλων με αυστηρά αντικειμενικά κριτήρια.

 

Επιπλέον, τακτοποιούνται ζητήματα επιλογής των Υπηρεσιακών Γραμματέων των Υπουργείων, ενώ στο τέταρτο μέρος ο νομοθέτης ασχολείται και με τους υπαλλήλους της Προεδρίας της Κυβέρνησης σε ό,τι αφορά κινητικότητα και επιλογή προϊσταμένων γιατί πρέπει να στελεχωθεί ο φορέας με ικανό προσωπικό που έχει ήδη εξειδικευτεί στις αρμοδιότητες των οργανικών μονάδων του και να ρυθμιστούν ζητήματα της κινητικότητάς του, ώστε να ανταπεξέρχεται στα διαφοροποιημένα καθήκοντά του σε σχέση με αυτά των λοιπών δημοσίων υπαλλήλων.

 

Προβλέπεται επίσης, η αύξηση του ανώτατου ορίου ηλικίας για την πρόσληψη προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, από το 65ο στο 67ο έτος και σε εξαιρετικές περιπτώσεις ως το 70ο έτος, δεδομένου ότι υπάρχουν εργαζόμενοι που δεν διαθέτουν τις απαιτούμενες ημέρες ασφάλισης για το δικαίωμα συνταξιοδότησης.

 

Επίσης, στο τέταρτο μέρος ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν στον κλάδο των επιτελικών στελεχών, στους δικηγόρους ΑΜΕΑ, αλλά και στη γενικότερη εύρυθμη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, καταργείται η υπαγωγή του προσωπικού της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας στις διατάξεις της κινητικότητας, ρυθμίζονται θέματα για τα περιφερειακά συμβούλια, τα δάνεια και τα χρεωστικά ανοίγματα των ΟΤΑ σε σχέση με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Σημαντική, επίσης, θεωρώ και την πρόβλεψη για ενιαίο πλέον ωράριο εισόδου των πολιτών για όλες της υπηρεσίες του Δημοσίου.

 

Επιπλέον, επεκτείνεται σε αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε ορεινούς, νησιωτικούς δήμους, η παροχή δωρεάν σίτισης και καταλύματος διαμονής, όπως και στους μόνιμους υπαλλήλους, τους υγειονομικούς και τους ένστολους.

 

Παράλληλα, εισάγονται τροποποιήσεις εκλογικών διατάξεων, οι οποίες σχετίζονται με τους εκλογικούς καταλόγους για την ψήφο των αποδήμων, το δικαίωμα μεταδημότευσης για συμμετοχή στις εκλογές δημοτικών αρχών, τα ασυμβίβαστα υπαλλήλων του Δήμου και των νομικών προσώπων του, τα κωλύματα εκλογιμότητας των δικαστικών λειτουργών, των αξιωματικών των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας στις εκλογές για περιφερειακές αρχές.

 

Τέλος για εξοικονόμηση δαπανών αλλά και προσωπικού, επεκτείνεται η κατ’ εξαίρεση δυνατότητα οδήγησης οχημάτων του Δημοσίου και από υπουργούς, αναπληρωτές υπουργούς, υφυπουργούς και γενικούς γραμματείς των υπουργείων και της Προεδρίας της Κυβέρνησης, όταν μετακινούνται για υπηρεσιακούς λόγους.

 

Συνοψίζοντας, θα έλεγα ότι με το νομοσχέδιο σταματούν οι άσκοπες μετατάξεις δημοσίων υπαλλήλων και γίνονται πλέον με αυστηρά κριτήρια, διευκολύνονται οι κινήσεις των κρατικών οχημάτων σε όλες τις βαθμίδες (Κυβέρνηση και Αυτοδιοίκηση) και απεμπλέκεται η Αποκεντρωμένη από περιττές και χρονοβόρες εγκρίσεις.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

 

όπως φάνηκε και από τις συζητήσεις στις επιτροπές, όσο και από τις τοποθετήσεις των φορέων τόσο του οργάνου των δημοτικών αστυνομικών, όσο και των φορέων των λαϊκών αγορών και της ΚΕΔΕ, οι βασικοί στόχοι του νομοσχεδίου επιτυγχάνονται, καθώς είναι σχεδιασμένο με γνώμονα τη δημόσια ασφάλεια και το κοινωνικό όφελος. Είναι ένα νομοσχέδιο  για τους πολίτες, αυτούς θέλει να εξυπηρετήσει και για αυτό καλώ τους συναδέλφους να δώσουν την θετική τους ψήφο».

 

 

 

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Προηγούμενο άρθρο Δηλώσεις ζημιών σε ελαιοπερίβολα λόγω ανεμοθύελλας
Επόμενο άρθρο Η ομιλία της Ψυχιάτρου κ. Δήμητρας Πρεσβεία στο ΚΑΠΗ Αταλάντης