Ειδήσεις

Απόφαση έναρξης των απαιτούμενων διαδικασιών για την άμεση υποστήριξη του Διαχειριστή Κινδύνων του Δήμου Λαμιέων


Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΛΑΜΙΕΩΝ

Έχοντας υπόψη:

  1. Τις διατάξεις του άρθρου 58 του Ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης-Πρόγραμμα Καλλικράτης» (ΦΕΚ 87/τ.Β΄/2010), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, αναφορικά με τις αρμοδιότητες του Δημάρχου.
  2. Τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 1 του Ν.4081/2012 «Περιστολή δημοσίων δαπανών, ρύθμιση θεμάτων δημοσιονομικών ελέγχων και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 184/τ.Α΄/27.09.2012).
  3. Το Ν.4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 143/τ.Α΄/28.06.2014).
  4. Το άρθρο 83 του Ν.4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (ΦΕΚ 133/τ. Α΄/07.08.2019) που αφορά «Αρμοδιότητες της Αρχής (ΕΘΝΙΚΗ ΑΡΧΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ) – Πεδίο εφαρμογής».
  5. Τις διατάξεις του Ν.4795/2021 «Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου του Δημόσιου Τομέα, Σύμβουλος Ακεραιότητας στη δημόσια διοίκηση και άλλες διατάξεις για τη δημόσια διοίκηση και την τοπική αυτοδιοίκηση» (ΦΕΚ 62/τ.Α΄/17.04.2021), βάσει των οποίων οι ρυθμίσεις του Μέρους Α΄ του προαναφερομένου νόμου έχουν εφαρμογή στους ΟΤΑ α΄ βαθμού.
  6. Τις διατάξεις του Ν.4940/2022 (ΦΕΚ 112/Α/14-06-2022)
  7. Τις διατάξεις της ΚΥΑ ΓΓΑΔΔΤ 358/9388/08.06.2022 (ΦΕΚ.3093/Β/17-6-2022).
  8. Τις διατάξεις του ΦΕΚ.4938/Β/09-11-2020.
  9. Τις διατάξεις του ΦΕΚ.6506/Β/19-12-2022.
  10. Τις διατάξεις του Ν.5013/2023 – ΦΕΚ Α/12/19.01.2023 «Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, διαχείριση κινδύνων στο δημόσιο τομέα και άλλες διατάξεις».
  11. Την Απόφαση Δημάρχου του Δήμου Λαμιέων, αρ.πρωτ.: 38102/09/10/2025(ΑΔΑ: Ψ0ΑΡΩΛΚ-8ΦΖ)για τον ορισμό Διαχειριστή Κινδύνων στο Δήμο Λαμιέων.
  12. Σύμφωνα με το Έγγραφο (αρ.πρωτ.: 38550/13-10-2025) που έχει συνταχθεί από τον Διαχειριστή Κινδύνων του Δήμου Λαμιέων, ισχύουν τα εξής: Τη παρούσα χρονική στιγμή δεν κατέχει το απαιτούμενο πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας διαχειριστή κινδύνων από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Κ.Δ.Δ.Α.) καθώς και δεν κατέχει την απαιτούμενη σχετική εμπειρία με σκοπό την πλήρη εφαρμογή του άρθρου 23 – Ν.5013/2023, σχετικά με την υπηρεσία Διαχείρισης Κινδύνων. Το υπηρετούν δε προσωπικό του Δήμου, σε όλες τις υπηρεσίες του, το οποίο δεν είναι επαρκές αριθμητικά, δεν δύναται να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις για την υλοποίηση των προς ανάθεση υπηρεσιών της Διαχείρισης Κινδύνων και δεν διαθέτει τις εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία που απαιτούνται για την υποστήριξη της ανωτέρω υπηρεσίας. Επιπλέον ζητά να εφαρμοστεί εκ μέρους μας για το έτος 2025 η παρ. 4 του άρθρου 22Γ του Ν.4795/2021, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 22 του Ν.5013/2023 (ΦΕΚ Α/12/19.01.2023), η οποία ορίζει τα εξής: <<Εφόσον κρίνεται απαραίτητη για την υποστήριξη των οργάνων διαχείρισης κινδύνων του φορέα η συνδρομή επαγγελματιών με τεχνογνωσία και δεξιότητες που δεν υπάρχουν εντός του φορέα, η συνδρομή αυτή δύναται να ανατίθεται, κατόπιν προηγούμενης αιτιολογημένης απόφασης του επικεφαλής του φορέα, σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών. Ειδικά για τους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού που δεν πληρούν τα κριτήρια της παρ. 2 του άρθρου 9, όπως αυτά προσδιορίζονται με την απόφαση της παρ. 3 του άρθρου 79, η διαχείριση κινδύνων μπορεί να ανατίθεται σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών, κατόπιν προηγούμενης αιτιολογημένης απόφασης του επικεφαλής αυτών, που διαπιστώνει την αδυναμία σύστασης οργανικής μονάδας ή ορισμού οργάνου για τη διαχείριση κινδύνου. Στις περιπτώσεις αυτές οι σχετικές αποφάσεις κοινοποιούνται στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας.>>.
  13. Κατ’ εξαίρεση, στο βαθμό που αυτό επιβάλλεται από τις αρχές της αναγκαιότητας και της αποδοτικότητας, είναι δυνατή η ανάθεση σε τρίτους ιδιώτες, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, εργασιών ειδικής φύσεως, για την εκτέλεση των οποίων απαιτείται είτε προσωπικό με εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία, που δεν διαθέτει, σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση, το ήδη υπηρετούν προσωπικό, (ενδεικτικά Πράξεις VII Τμ. ΕλΣυν 298, 197/2014,16/2012, 309, 176, 114, 85/2011), είτε εργασιών που εμπίπτουν μεν στα καθήκοντα του υπηρετούντος προσωπικού τους, το οποίο όμως, ενόψει των εκάστοτε συγκεκριμένων υφιστάμενων συνθηκών δεν επαρκεί ή αδυνατεί να εκτελέσει (ενδεικτικά Πράξεις VII Τμ. ΕλΣυν 197/2014, 8/2012, 25/2012, 133/2012).
    14. Eνόψει της αρχής της οικονομικότητας, ως μερικότερης εκδηλώσεως του δημοσί ου συμφέροντος, που πρέπει να διέπει τη δράση και λειτουργία των υπηρεσιών του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ. και των Ο.Τ.Α. και η οποία επιβάλλει την εκπλήρωση των σκοπών τους (βλ. και πράξεις IV Τμ. Ελ. Συν. 50/2005, 74/2004, 19, 21, 105, 124/ 2002, 86, 94, 106, 209/2003 κ.ά. και Ι Τμ. Ελ. Συν. 206/1999, 638/1988, 56/1995, 252/1985 κ.ά.).
    15. Τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 22Γ του Ν.4795/2021, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 22 του Ν.5013/2023 (ΦΕΚ Α/12/19.01.2023) στις οποίες ορίζεται ότι: «Εφόσον κρίνεται απαραίτητη για την υποστήριξη των οργάνων διαχείρισης κινδύνων του φορέα η συνδρομή επαγγελματιών με τεχνογνωσία και δεξιότητες που δεν υπάρχουν εντός του φορέα, η συνδρομή αυτή δύναται να ανατίθεται, κατόπιν προηγούμενης αιτιολογημένης απόφασης του επικεφαλής του φορέα, σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών. Ειδικά για τους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού που δεν πληρούν τα κριτήρια της παρ. 2 του άρθρου 9, όπως αυτά προσδιορίζονται με την απόφαση της παρ. 3 του άρθρου 79, η διαχείριση κινδύνων μπορεί να ανατίθεται σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών, κατόπιν προηγούμενης αιτιολογημένης απόφασης του επικεφαλής αυτών, που διαπιστώνει την αδυναμία σύστασης οργανικής μονάδας ή ορισμού οργάνου για τη διαχείριση κινδύνου. Στις περιπτώσεις αυτές οι σχετικές αποφάσεις κοινοποιούνται στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας».
  14. Η Απόφαση 2014/2020 της Ολομέλειας Ελεγκτικού Συνεδρίου αναφέρει τα εξής: «Με τις ανωτέρω διατάξεις ο Δήμαρχος ορίζεται ως προϊστάμενος των υπηρεσιών και υπαλλήλων του Δήμου, αναλαμβάνοντας την εξ αυτού επαγόμενη δημοσίου δικαίου υποχρέωση να διασφαλίζει τη σύννομη λειτουργία των διοικητικών και οικονομικών υπηρεσιών του, και, συναφώς, την κατά τον νόμο και τον προϋπολογισμό διάθεση των οικείων πιστώσεων και την τήρηση της νόμιμης διαχειριστικής διαδικασίας κατά την εκτέλεση των δαπανών. Εκ της υποχρεώσεως του αυτής οφείλει να μεριμνά για τη συμμόρφωση των υπηρεσιών και υ παλλήλων του Δήμου προς τις απορρέουσες από τη νομοθεσία υποχρεώσεις τους». «Η παράλειψη άσκησης των επιβαλλόμενων από τις διατάξεις αυτές εποπτικών καθηκόντων του Δημάρχου και η κατάδηλη ανοχή παρεκκλινουσών δημοσιολογιστικών ενεργειών και πρακτικών, για τις οποίες έχει επανειλημμένως και αρμοδίως ενημερωθεί και οι οποίες επιφέρουν ζημιογόνα για τον φορέα αποτελέσματα, συνεπάγεται τη δημοσίου δικαίου ενοχή του προς αποκατάσταση της δημοσιολογιστικής ζημίας που επιφέρουν, καθιδρύοντας δημοσιολογιστική ευθύνη του. Τούτο διότι από την παράλειψη, υπό τις ανωτέρω συνθήκες, παρέμβασής του για την αποτροπή συγκεκριμένων έκνομων ενεργειών ευλόγως συνάγεται σιωπηρή συναίνεσή του στη διεξαγωγή της έκνομης διαχειριστικής διαδικασίας».
  15. Η αρχή της δημοσιονομικής βιωσιμότητας που αποτελεί απόρροια της αρχής του κράτους δικαίου και που αποτυπώνεται υπό ειδικότερες εκφάνσεις σε πλήθος συνταγματικών ρυθμίσεων (Σύνταγμα, άρθρο 25 παρ. 4, καθώς και άρθρα 72, 73, 75, 78 έως 80, 98, 104, 106 και 107) επιβάλλει όπως ο κοινός νομοθέτης λαμβάνει πρόσφορα προληπτικά μέτρα για την περιφρούρηση του δημοσίου χρήματος και της δημόσιας περιουσίας.

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ

Κατόπιν των ανωτέρω και τις δεσμευτικές υποχρεώσεις μας ως Δήμος, αποφασίζουμε την έναρξη των απαιτούμενων διαδικασιών για την άμεση υποστήριξη του Διαχειριστή Κινδύνων του Δήμου Λαμιέων, με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο όπως ορίζει η παρ. 4 του άρθρου 22Γ του Ν.4795/2021, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 22 του Ν.5013/2023 (ΦΕΚ Α/12/19.01.2023). Η υλοποίηση της παρ. 4 του άρθρου 22Γ του Ν.4795/2021, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 22 του Ν.5013/2023 (ΦΕΚ Α/12/19.01.2023), θα εναρμονιστεί με τις απαιτήσεις που ορίζει η Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. ΓΓΑΔΔΤ 280/6210 (ΦΕΚ. 2299/07.04.2023 τεύχος Β’).

Προηγούμενο άρθρο Καλό ταξίδι Εύα…
Επόμενο άρθρο Τακτική συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Δήμου Αμφίκλειας-Ελάτειας