- LAMIA NEWS - https://www.lamianews.gr -

Τοποθέτηση Χρήστου Σταϊκούρα για την κύρωση σύμβασης παραχώρησης του έργου λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο

«Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Με το υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόμου η Σύμβαση Παραχώρησης του έργου μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.

Με την κυρούμενη Σύμβαση Παραχώρησης καθορίζονται:

Αναμφίβολα, η υπογραφή της Σύμβασης, η κύρωσή της από τη Βουλή και η έναρξη υλοποίησης του Έργου είναι εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη για την Κρήτη.

Και αυτό γιατί αφορά σε ένα οδικό έργο εντός της χωρικής αρμοδιότητας των Περιφερειακών Ενοτήτων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, το οποίο στο τμήμα αυτό αναβαθμίζεται σε αυτοκινητόδρομο, σε μήκος 155 χλμ., με παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο περί τα 80 χλμ.

Η διαδικασία για να φτάσουμε σήμερα εδώ, στο τελευταίο και πιο εύκολο βήμα, ήταν δύσκολη και εξαιρετικά απαιτητική, εξαιτίας του ύψους και της συνθετότητας της χρηματοδότησης αλλά και της πολυπλοκότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Η διενέργεια του διεθνούς διαγωνισμού εγκρίθηκε στις 14 Ιουνίου 2018, με καταληκτική ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος στις 18 Οκτωβρίου 2018.

Σχεδόν 1 χρόνο μετά, στις 22 Μαρτίου 2019, εγκρίθηκε η συνέχιση των διαγωνιζόμενων στο επόμενο στάδιο.

Μετά την ολοκλήρωση των απαιτούμενων μελετών και αδειοδοτήσεων, συντάχθηκαν τα απαιτούμενα έγγραφα [Πρόσκληση Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών, Ειδική Συγγραφή Υποχρεώσεων, Σχέδιο Σύμβασης Παραχώρησης], προκειμένου ο διαγωνισμός να προχωρήσει στη φάση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών από τους προεπιλεγέντες.

Τελικά, η Πρόσκληση Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών εκδόθηκε την 1η Δεκεμβρίου 2022, και η κατάθεση των προσφορών ορίστηκε για τις 8 Μαΐου 2023.

Την τελευταία διετία, υπήρξε επιτάχυνση των ενεργειών, ώστε να βρεθούμε στο σημερινό σημείο:

Παράλληλα:

Σημειώνεται ότι από συνολικό προϋπολογισμό του έργου, περίπου 1,75 δισ. ευρώ, πέραν της χρηματοδότησης με 200 εκατ. ευρώ από το ΤΑΑ, 592 εκατ. ευρώ προέρχονται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης προκειμένου να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021 – 2027, ενώ το υπόλοιπο ποσό, σχεδόν, 1 δισ. ευρώ, είναι ιδιωτική χρηματοδότηση με ίδια κεφάλαια και δάνεια.

Ταυτόχρονα, την τελευταία διετία, προχωρά, με ικανοποιητικούς ρυθμούς, η υλοποίηση και των άλλων δύο τμημάτων του ΒΟΑΚ:

1ον. Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη.

2ον. Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος.

Ενώ, όπως ανακοινώθηκε από τον Πρωθυπουργό και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου κατά την τελετή υπογραφής της σύμβασης, θα χρηματοδοτηθούν οι μελέτες για το τμήμα Παχιά Άμμος – Σητεία.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στο ζήτημα ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας, κατά το διάστημα που θα διαρκούν οι εργασίες κατασκευής του νέου αυτοκινητοδρόμου.

Δεδομένων της συχνότητας και της βαρύτητας των δυστυχημάτων στον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο, θα εφαρμοστούν, όπως ανακοινώθηκε και στην σύσκεψη υπό τον Πρωθυπουργό τον Δεκέμβριο του 2024, και επαναλήφθηκε κατά την υπογραφή της σύμβασης, μέτρα οδικής ασφάλειας, τα οποία εφαρμόστηκαν επιτυχώς και σε άλλα υπό κατασκευή οδικά έργα, όπως είναι ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος.

Αυτά περιλαμβάνουν:

Με βάση τον σχεδιασμό, οι ανωτέρω εργασίες θα εφαρμοστούν, συνολικά ή μερικώς, αναλόγως της εφικτότητας και της αναγκαιότητας.

Παράλληλα, προς την κατεύθυνση ενίσχυσης των υποδομών του υφιστάμενου αυτοκινητοδρόμου, έχει ενταχθεί – το 2024 – έργο ύψους 10 εκατ. ευρώ για την επισκευή βλαβών στις γέφυρες του ΒΟΑΚ, κατόπιν πρόσκλησης προς την Περιφέρεια Κρήτης και κατάθεσης τεχνικού δελτίου.

Το έργο είναι σε εξέλιξη από τις αρχές του 2025.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Κλείνοντας, θέλω να ευχαριστήσω και να συγχαρώ όσους εμπνεύστηκαν, δρομολόγησαν, συντέλεσαν, συντελούν και θα συντελέσουν στην ολοκλήρωση αυτής της διαχρονικής, συλλογικής προσπάθειας που οδήγησε στην έναρξη υλοποίησης του Έργου, πολιτικές ηγεσίες και υπηρεσιακούς παράγοντες από τα συναρμόδια Υπουργεία.

Πρωτίστως Κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας, από το 2019 και έπειτα.

Αλλά και την τοπική κοινωνία και τους οικείους ΟΤΑ, οι οποίοι πρέπει να συνδράμουν για να υλοποιηθεί το έργο.

Ο ΒΟΑΚ, στο σύνολό του, αποτελεί την πιο εμβληματική κυβερνητική παρέμβαση στην Κρήτη, στο πεδίο των υποδομών.

Και επιβεβαιώνει ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παραμένει συνεπής στη δέσμευσή της απέναντι στην τοπική κοινωνία, για την πρόοδο των έργων που έχουν τεθεί ως προτεραιότητα στην Κρήτη».