- LAMIA NEWS - https://www.lamianews.gr -

Εμπορικός Σύλλογος Λαμίας: Πλάνο τουριστικής ανάπτυξης προς διαβούλευση

Ο Εμπορικός Σύλλογος Λαμίας αποτελεί έναν από τους παλαιότερους συνδικαλιστικούς  συλλόγους  του Δήμου μας . Με έτος ίδρυσης το 1914 διανύει φέτος το 111ο έτος της λειτουργίας του . Με κύριο σκοπό την ανάπτυξη και διάδοση του Συνδικαλιστικού πνεύματος στα μέλη του,  την ανάδειξη και επίλυση των θεμάτων που απασχολούν τη τάξη αλλά και στο να  ‘’ Υποβοηθά την κατάρτιση και εφαρμογή προγραμμάτων  περιφερειακής , πολιτικής ,κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης …. ‘’ όπως το καταστατικό του ορίζει .

Πρόσφατα  παρουσιάσαμε τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιήσαμε μεταξύ των μελών μας και αφορούσε ερωτηματολόγιο πολλαπλών επιλογών ,ανάμεσά τους και ερωτήσεις  διαχρονικού ενδιαφέροντος .Σε μία από αυτές  και συγκεκριμένα στην ερώτηση κατά την οποία τα μέλη ερωτήθηκαν  ‘’Ποιος είναι ο παράγοντας που θα έκρινε προς θετική κατεύθυνση τη βιωσιμότητα  και ανάπτυξη της επιχείρησής σας ; ‘’ η απάντηση ‘’ Ανάπτυξη του κύκλου εργασιών μέσω προσέλκυσης επισκεπτών – ξένων καταναλωτών ‘’  ήταν πρώτη με διαφορά  των υπολοίπων ( ενεργειακό κόστος , ακρίβεια , φορολογικό, ασφαλιστικό κτλ. )

H συγκεκριμένη απάντηση δείχνει, ότι ο επιχειρηματικός – εμπορικός κόσμος συνειδητοποιεί και αναδεικνύει ως Νο 1 πρόβλημα για την πόλη μας, την έλλειψη ανάπτυξης ,όσον αφορά την επισκεψιμότητα και τα οικονομικά οφέλη που αυτή αποφέρει στις επιχειρήσεις . Με βάση στοιχεία της έρευνας   προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε  μία έκθεση ρεαλιστικών ιδεών και προτάσεων , κάποιες εξ αυτών είναι ήδη ολοκληρωμένες ως προς τη μελέτη υλοποίησης . Με επίκεντρο τον Αρχαιολογικό ,Ιστορικό ,Θρησκευτικό, πολιτιστικό ,γαστρονομικό και φυσικό μας πλούτο , παρουσιάζουμε ένα   πλάνο για την  ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της περιοχής μας . Στόχος μας ,να αποτελέσει την αιτία έναρξης  δημόσιου διαλόγου και διαβούλευσης, μεταξύ των φορέων ,κοινωνίας και  αυτοδιοίκησης , έχοντας ως κύριο θέμα ,τους τρόπους και τις πρακτικές επίτευξης του στόχου , δηλαδή την προσέλκυση επισκεπτών στην πόλη μας .

Η Λαμία είναι πλούσια σε θρησκευτικούς και αρχαιολογικούς χώρους ,ιστορικά μνημεία και διατηρεί μια ζώσα τοπική παράδοση. Ως εκ τούτου έχει μια σημαντική προοπτική για την ανάπτυξη παράλληλων και παράπλευρων δραστηριοτήτων πολιτιστικού χαρακτήρα, που μπορούν να λειτουργήσουν ως «δεξαμενή πόρων και ιδεών» για την περιβαλλοντική, κοινωνική και οικονομική αναζωογόνησή της. Αυτό συνεπάγεται την κινητοποίηση των τοπικών δυνάμεων, την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής , την παραγωγή και προαγωγή πολιτιστικών αγαθών, σε ένα δύσκολο από κάθε άποψη περιβάλλον.

Ο πολιτισμός και η Ιστορία  κατέχουν σημαντικό ρόλο στην αύξηση της ελκυστικότητας των τόπων και στην ενίσχυση της μοναδικότητας των περιοχών. Παράλληλα είναι η βασικές κινητήριες δυνάμεις  για την αύξηση των τουριστικών εσόδων, ενώ κατέχουν σημαντικό ρόλο στην προώθηση της κοινωνικής ένταξης και συνοχής. Μέσα από ορθή διαχείριση του υλικού και άυλου πολιτιστικού αποθέματος, ο Πολιτισμός και η Ιστορία μπορούν βάσιμα να λειτουργήσουν ως «όχημα» προόδου και αναγέννησης και να τοποθετηθούν στο «κέντρο της ζωής και της τοπικής οικονομίας» ως μέρος μιας αειφόρου και βιώσιμης ανάπτυξης .

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός τουρισμού ισχυρίζεται ότι ο πολιτιστικός τουρισμός αντιπροσωπεύει το 37% του παγκόσμιου τουρισμού και προβλέπει ότι θα αυξηθεί με ρυθμό 15% ετησίως. Γίνεται αντιληπτό ότι ο πολιτιστικός τουρισμός εξελίσσεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια και αποτελεί σημαντική πηγή εσόδων, τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.

Στη Λαμία εντοπίζεται σημαντικό μυθολογικό, ιστορικό και θρησκευτικό  υπόβαθρο, ενώ ο πολιτιστικός  και φυσικός της πλούτος (υλικός και άυλος) παραμένει -εν πολλοίς- σε αδράνεια. Η εξίσου έντονη συλλογική της δράση, έχει πολλές δυνατότητες αξιοποίησης.

Οι παραγωγικοί φορείς αλλά και η τοπική κοινωνία, πρέπει να λειτουργήσουν ως ανεξάντλητη πηγή εμπνεύσεων και ιδεών και ως στυλοβάτες του πολιτισμού. Παράλληλα, θα πρέπει να είναι  εντονότατο το ενδιαφέρον της Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού, όσον αφορά την ανάδειξη των παραπάνω  ως κεντρικού πυλώνα, ο οποίος θα υπηρετήσει την τοπική ανάπτυξη, μέσω της σύνδεσής του και με τον τουρισμό.

Ενδεικτικά σημεία ενδιαφέροντος στο Δήμο μας, που αφού καταστούν λειτουργικά ,επισκέψιμα και αναδειχθούν , μπορούν να  αυξήσουν  τα τουριστικά έσοδα της περιοχής:

Πολιτιστικές / αθλητικές / εμπορικές εκδηλώσεις –γαστρονομία – φύση.

 

 

 

Όλα τα παραπάνω, διαπιστώνουν το γεγονός ότι το πολιτιστικό απόθεμα της Λαμίας κρίνεται ως ξεχωριστού ενδιαφέροντος και δύναται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην αναζωογόνησή της, σε συνδυασμό με τη στήριξη της  Κυβέρνησης, της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, του  Δήμου Λαμιέων και βέβαια την ενεργή συμμετοχή και συνδρομή τοπικών οργανισμών και φορέων .

Με αφορμή και επίκεντρο :

α) την ιστορία , το θρησκευτικό / πολιτιστικό πλούτο, τη λαϊκή παράδοση, τη γαστρονομία ,το σύγχρονο πολιτισμό και τη μεταξύ τους ώσμωση,

β) Την παράλληλη κινητοποίηση της τοπικής κοινωνίας και επιχειρηματικότητας,

θέτουμε ως στόχο την ανάληψη δημιουργικών πρωτοβουλιών και δράσεων που θα συμβάλλουν στη διασύνδεση του πολιτισμού με τον τουρισμό, τους κατοίκους, τους επισκέπτες και τους εθελοντές της περιοχής, αποτελώντας τους , πρωταγωνιστές των δράσεων ανασυγκρότησης στο πεδίο του πολιτισμού, το οποίο θα ξεπερνά τα τοπικά σύνορα ως στόχο.

Ο Σύλλογός μας προτείνει μία σειρά δράσεων και παρεμβάσεων με στόχο τη βελτίωση  ,ανάδειξη και εξέλιξη ,ήδη υπαρχουσών υποδομών ,αλλά και τη δημιουργία νέων εντός των ορίων του Δήμου μας , χωρίς να χρειάζεται απαραίτητα η συμβολή της Κεντρικής διακυβέρνησης ,αποφεύγοντας έτσι χρονοβόρες διαδικασίες και γραφειοκρατία! Στόχος μας να αποτελέσουν κινητήριο μοχλό της τοπικής οικονομίας μας.

Ενδεικτικό πλάνο των προτάσεών μας που αφορά  :

1.Πάρκα αναψυχής – Αναψυκτήρια – Πολυχώρους πολιτισμού .

Αξιοποίηση του Λόφου του Αγίου Λουκά και την επαναλειτουργία του Δημοτικού  καταστήματος στο Ισιαδάκι και ανάδειξή του .

Άνοιγμα  του λόφου Μιχαήλ και Γαβριήλ για το κοινό και επαναλειτουργία του αναψυκτηρίου.

Μετασκευή του γηπέδου στο Κάστρο σε πολυχώρο πολιτισμού και δράσεων ώστε να λειτουργεί υποστηρικτικά προς τον αρχαιολογικό χώρο και το μουσείο .

2.Θεματικά Πάρκα.

Τα θεματικά πάρκα είναι εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής, οι οποίες βρίσκονται σε οροθετημένες εκτάσεις γης, μέσα ή έξω από κατοικημένες περιοχές και στις οποίες προσφέρονται ποικίλες υπηρεσίες στους επισκέπτες γύρω από έναν ή περισσότερους θεματικούς άξονες . Παρέχουν ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών ψυχαγωγίας στους επισκέπτες. Μπορούν να οργανώνονται με άξονα ένα κεντρικό θέμα ή περισσότερα θέματα, από τα πεδία της ψυχαγωγίας, του θεάματος, της ιστορίας, ιδίως δε της τοπικής ιστορικής παράδοσης ή οικονομικής ιστορίας, της μυθολογίας, ή της σύγχρονης μυθοπλασίας, των τεχνών, του πολιτισμού γενικότερα, των επιστημών, της τεχνολογίας, ή της οικολογίας . Δύναται να λειτουργούν εποχιακά ή και όλο το χρόνο . Ένα θεματικό πάρκο μπορεί να επιδράσει θετικά στην ανάπτυξη της περιοχής όπου εγκαθίσταται. Όσο μεγαλύτερη είναι η επισκεψιμότητα, τόσο μεγαλύτερα είναι τα οφέλη για την ανάπτυξη της οικονομίας ακόμα και των υποδομών που έχει η περιοχή. Σύγχρονες έρευνες έδειξαν ότι τα πιο μεγάλα θεματικά πάρκα αύξησαν τον τουρισμό στις περιοχές όπου έχουν εγκατασταθεί. Με την αύξηση του τουρισμού επέρχεται και η οικονομική άνοδος πολλών επιχειρήσεων των περιοχών αυτών (εμπορικά καταστήματα, καταστήματα εστίασης, καταλύματα κ.λ.π.) καθώς ο επισκέπτης δεν θα περιοριστεί μόνο στον χώρο του θεματικού πάρκου.

Μία πλήρες πρόταση για δημιουργία θεματικού πάρκου έχει ετοιμάσει ο Σύλλογός μας και αφορά Χριστουγεννιάτικο διαδραστικό χωριό με  πλάνο λειτουργίας 20 – 30 ημέρες και 12ωρη λειτουργία καθημερινά στα πρότυπα άλλων διαδραστικών χώρων ανά την επικράτεια.

Επίσης έχουν κατατεθεί προτάσεις για αντίστοιχα Πάρκα με θέμα το παγκοσμίου αναγνωρισιμότητας brand name  ‘’ ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ  ‘’ , ενώ είναι ενταγμένο στη μελέτη για την ανάπλαση της Π.Ε.Λ η δημιουργία καινοτόμου Θεματικού Πάρκου .

3.Φεστιβάλ – Πολιτιστικές – αθλητικές δράσεις .

Οι μικρές πόλεις προσπαθούν όλο και περισσότερο να διαφοροποιήσουν τις οικονομίες τους και να εξασφαλίσουν τη μακροπρόθεσμη οικονομική τους βιωσιμότητα. Ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα υποσύνολα της τουριστικής βιομηχανίας είναι ο «τουρισμός εκδηλώσεων» (event tourism). Το αυξανόμενο ενδιαφέρον για φεστιβάλ και ειδικές εκδηλώσεις οφείλεται στη δυνατότητα να υπάρξουν απτές και άυλες «κερδοφόρες δραστηριότητες» στην κοινότητα. Τα φεστιβάλ και οι ειδικές εκδηλώσεις αποτελούν μοναδικούς ταξιδιωτικούς προορισμούς, επειδή δεν χρειάζεται να βασίζονται σε δαπανηρές επενδύσεις ανάπτυξης υποδομών . Αντίθετα, οι διοργανωτές εκδηλώσεων εξαρτώνται περισσότερο από τον ενθουσιασμό της τοπικής κοινότητας για την επιτυχία τους απ’ ότι σε μοναδικά φυσικά ή χτισμένα αξιοθέατα Τα φεστιβάλ και οι ειδικές εκδηλώσεις χρησιμεύουν ως σημαντικοί προορισμοί και παρέχουν μοναδικές εμπειρίες για τους επισκέπτες. Αυτά τα γεγονότα έχουν επίσης την ικανότητα να παρέχουν τόσο οικονομικά οφέλη, έσοδα για τους ντόπιους επιχειρηματίες και το Δήμο, αλλά και άυλα οφέλη, όπως η ανανέωση της υπερηφάνειας της κοινότητας, και η ενισχυμένη εικόνα του τόπου  . Τα φεστιβάλ και οι εκδηλώσεις μπορούν να συμβάλουν στην προώθηση του προορισμού τους και την προσέλκυση τουριστών και να θεωρηθούν ως μια νέα μορφή τουρισμού για να στηρίξουν την οικονομική ευημερία και την ανάπτυξη .

Η περιοχή μας εκμεταλλεύεται ελάχιστα τέτοια γεγονότα εκτός ίσως της διοργάνωσης του παγκοσμίου πρωταθλήματος Ράλι WRC . Και εκεί όμως υπάρχει η δυνατότητα να καθιερωθεί ως ένα φεστιβάλ αυτοκινήτου με μεγαλύτερη ημερολογιακή διάρκεια από όσο διαρκεί ο αγώνας  ( 3ημερος ) . Μια τέτοια προσπάθεια είναι η διοργάνωση με πρωτοβουλία του ΕΣΛ, της βραδιάς αυτοκινήτου ,επιστέγασμα της άρτιας συνεργασίας επιχειρηματιών , Περιφέρειας , Δήμου , Επιμελητηρίου και Α.Λ.Α.Λαμίας

Όσον αφορά λοιπές εκδηλώσεις που ήδη διοργανώνονται και θα μπορούσαν να μετατραπούν σε θεματικά φεστιβάλ προσελκύοντας επισκέπτες ,οργανωμένους ή μη – σχολικές μονάδες – Κοινωνικές δομές ( πχ ΚΑΠΗ ) είναι οι εξής :

Σχετικά με νέες ιδέες που ως σύλλογος κρίνουμε ενδιαφέρουσες , πάντα σε συνεργασία με τους οικείους φορείς, προκρίνουμε τις εξής δράσεις :

4.Φεστιβάλ παραδοσιακής Ρουμελιώτικης γαστρονομίας – Οινοποιίας – Ζύθου-Παραδοσιακών προϊόντων.

Ο γαστρονομικός τουρισμός είναι κομμάτι του πολιτιστικού τουρισμού. Οι λάτρεις των πολιτιστικών ταξιδιών έχουν ως βασικά κίνητρα ποικίλες δραστηριότητες και εμπειρίες που σχετίζονται με τον πολιτισμό, όπως συμμετοχή σε festivals και πολιτιστικές εκδηλώσεις, επαφή με την ιστορία και την παράδοση κάθε τόπου και χώρας, επίσκεψη σε πολιτιστικά μνημεία και μουσεία, επαφή με τα τοπικά ήθη και έθιμα καθώς και την τοπική γαστρονομία και παραδοσιακά προϊόντα .

Εκμεταλλευόμενοι τα πλεονεκτήματα των ιδιαιτεροτήτων των γεύσεων της Ρουμελιώτικης  κουζίνας  , τους βραβευμένους τοπικούς παραγωγούς κρασιού αλλά την δραστηριοποίηση στην περιοχή μας μίας από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες παραγωγής μπύρας στη χώρα, μπορούμε να διοργανώσουμε ένα φεστιβάλ γεύσεων με πανελλήνια απήχηση και στόχο σύντομα να ξεπεράσει τα σύνορα της χώρας .

Ενδεικτικό της δυναμικής τέτοιου είδος φεστιβάλ , αποτελεί το πασίγνωστο Octoberfest  ( Γιορτή μπύρας και λουκάνικου ) που διοργανώνεται στο Μόναχο και διαρκεί 2 εβδομάδες . Έχει ονομαστεί και όχι άδικα ‘’ γιορτή μπύρας και τζίρου ‘’ .

Ο περσινός τζίρος για την τοπική οικονομία του Μονάχου ανήλθε στα 1,2 δις ευρώ. Όπως ανακοίνωσε ο δήμος του Μονάχου παρουσιάζοντας τα περσινά στοιχεία, ενώ εντός του Oktoberfest οι επισκέπτες ξόδεψαν περί τα 442 εκατομμύρια ευρώ, το κόστος των διανυκτερεύσεων ξεπέρασε τα 500 εκατομμύρια . Συγκριτικό πλεονέκτημα της πόλης μας η γαστρονομία και κλειδί της επιτυχίας ο μηδενικός ανταγωνισμός μιας και οποιαδήποτε προσπάθεια έχει γίνει ή γίνεται πανελλαδικά , χαρακτηρίζεται  από  τοπικού χαρακτήρα και μικρής εμβέλειας εκδήλωση.

  1. Διοργάνωση φεστιβάλ παραδοσιακών χορών και μουσικής .

Η ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού μέσω του φαινομένου των φεστιβάλ, έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις καθώς εξελίσσονται σημαντικά παγκοσμίως με διάφορες μορφές είτε με επίκεντρο το κινηματογράφο είτε τη μουσική είτε ακόμα με πιο παραδοσιακά στοιχεία. Τα τελευταία χρόνια ο παραδοσιακός χορός έχει πλέον τη διάθεση ψυχαγωγικού χαρακτήρα με την συμμετοχή του κυρίως σε χορευτικές παραστάσεις ή χορευτικές εκδηλώσεις και σε πολιτιστικές εκδηλώσεις γενικά .  Τρανό παράδειγμα τα αντάμωμα των Σαρακατσάνων στο γειτονικό Νομό Τρικάλων και τη σημασία του για την τουριστική ανάπτυξη και υστεροφημία του τόπου.

Αποτελούν μικρότερης  εμβέλειας φεστιβάλ από όσο θεωρητικά θα μπορούσε να εξελιχθεί ένα φεστιβάλ γαστρονομίας. Με δυνατότητα παράλληλης  ή και ως ξεχωριστής εκδήλωσης , θα γινόταν να λειτουργήσει ως συνδετικός κρίκος με άλλες περιοχές καλώντας αντίστοιχες πολιτιστικές συλλογικότητες ανά την χώρα  στην περιοχή μας . Έτσι θα δημιουργούσαμε ας το ονομάσουμε μία τεχνητή επισκεψιμότητα με απώτερο σκοπό τη δημιουργία υποσυνείδητης σύνδεσης του επισκέπτη με την πόλη μας και τη δημιουργία ευχάριστων αναμνήσεων ώστε να την επισκεφθεί μεμονωμένα ή ακόμα και να την προτείνει στον κύκλο του.

Σύμφωνα με σχετικά ερευνητικά στοιχεία, η ανάμνηση των εμπειριών από μια αγορά είναι σημαντική διότι το επίπεδο κινήτρων και συμμετοχής είναι υψηλό όταν αντλούνται πληροφορίες από τις προηγούμενες εμπειρίες των ατόμων οι οποίες χαρακτηρίζονται ως εξαιρετικά αξιόπιστες και επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη μελλοντική συμπεριφορά .

  1. Αναβίωση , ανακάλυψη νέων τάσεων με μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης και εξέλιξης.

‘’ Μύλος των Ξωτικών ‘’ , ‘’ Καρναβάλι της Πάτρας ‘’ , ‘’ Πάσχα στην Κέρκυρα ‘’ .

Το κοινό τους στοιχείο είναι ότι αποτελούν καινοτόμα project θεματικού τουρισμού με τεράστια επιτυχία ! Προσπάθειες αντιγραφής – μίμησης ,αρκετές .  Άλλες  απέτυχαν , άλλες κατάφεραν ως ένα σημείο να πλησιάσουν την επιτυχία των πρωτότυπων διοργανώσεων όχι όμως να τις φτάσουν.

   α ) Όσον αφορά το Δήμο μας , πιστεύουμε σε μία προσπάθεια για την αναβίωση του  ‘’Ρουμελιώτικου Πάσχα ‘’ . Οι περισσότεροι έχουμε αναμνήσεις κατάνυξης , εκκλησιασμού αλλά και ξέφρενου γλεντιού , φαγητού και κρασιού . Θεωρούμε ο καταρτισμός ενός προγράμματος προσέλκυσης επισκεπτών από Μ.Πέμπτη έως  Τρίτη του Πάσχα ή και μεγαλύτερης διάρκειας ( π.χ συνδυασμός με Φεστιβάλ παραδοσιακής Ρουμελιώτικης γαστρονομίας – Οινοποιίας  – Ζύθου-Παραδοσιακών προϊόντων ) θα αποτελέσει εφαλτήριο για την εξέλιξη της περιοχής μας σε κέντρο προσέλευσης πιστών και συμπολιτών μας που θα θέλουν να ζήσουν με κατάνυξη το Θείο δράμα αλλά και να διασκεδάσουν σύμφωνα με τις παραδόσεις της Ρούμελης .

β ) Η πρόταση που έχουμε και θεωρούμε καινοτόμα , σε ένα ακόμα άγουρο περιβάλλον  με τεράστια προοπτική εξέλιξης είναι η δημιουργία 3ήμερου festival HALLOWEEN .

Τι είναι το Halloween ;

Εν τάχει  το Halloween ,  θυμίζει καρναβάλι , γιορτάζεται κάθε χρόνο, το βράδυ της 31ης Οκτωβρίου στις ΗΠΑ. Κατά τη διάρκειά του, παιδιά και έφηβοι φορώντας τρομακτικές στολές  γυρίζουν από σπίτι σε σπίτι τραγουδώντας και οι νοικοκύρηδες τους προσφέρουν γλυκά και  ζαχαρωτά . Οι μεγάλοι ντύνονται επίσης, διοργανώνουν πάρτι και γενικά το όλο πνεύμα αντιστοιχεί στις ‘’ δικές μας ‘’ απόκριες  . Οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ξοδεύουν για το Halloween, αλλά ο οικονομικός αντίκτυπος των γιορτών στις ΗΠΑ είναι άνευ προηγουμένου.

Το Εθνικό Ινστιτούτο Λιανικού Εμπορίου των ΗΠΑ (NRF) αναμένει ότι το 2023 οι δαπάνες για το Halloween θα φτάσουν το ρεκόρ των 12,2 δισ. δολαρίων, ξεπερνώντας το περσινό ρεκόρ των 10,6 δισ. δολαρίων. Για να προλάβουμε την ερώτηση  ‘’ μα θα ασχοληθούμε με αμερικάνικες , ξενόφερτες συνήθειες και έθιμα ; ‘’ θα απαντήσουμε με την καθιέρωση της Black Friday ! Ενός καθαρά Αμερικάνικου  θεσμού, χωρίς κανένα συγγενικό στοιχείο με τη χώρα μας αλλά ούτε με την Ευρώπη. Ο οικονομικός αντίκτυπος και τζίρος πανελλαδικά είναι τεράστιος  και δεν χρήζει περαιτέρω ανάλυσης .

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία τάση “υιοθέτησης” της γιορτής του Halloween , με διάφορους τρόπους, ωστόσο ο εορτασμός του στη χώρα μας είναι ακόμα περιορισμένος. Αυτό δεν πρέπει υποχρεωτικά να αποτελεί τροχοπέδη μιας και χρόνο με το χρόνο η τάση αυξάνεται κυρίως με τη συμβολή της νέας γενιάς και τις επιρροές που έχει μέσω των social media (TikTok, Instagram). Ήδη στις πλατφόρμες αυτές, οι χρήστες βρίσκουν ευκαιρίες για να αποκτήσουν ολοένα και περισσότερους εμπειρίες διασκέδασης και ακολουθούν τις τάσεις .Δεν αποτελεί δείγμα της πολιτιστικής / ιστορικής / θρησκευτικής  μας κληρονομιάς . Είναι καθαρά προϊόν marketing για τον τόπο μας ,αλλά ιστορικά ριζωμένο ως παράδοση παγκοσμίως που εγγυάται τη συνέχισή του και όχι το ξεθώριασμα στο πέρασμα των χρόνων. Η αλματώδες πρόοδός του ανά σεζόν, οι αναφορές και ασχολία με αυτό σε φροντιστήρια ξένων γλωσσών αλλά εσχάτως και στα δημόσια σχολεία ,συνηγορούν πως είναι μία ενδιαφέρουσα περίπτωση που έχει δυναμική να εξελιχθεί σε ‘’ νέο Πατρινό καρναβάλι ‘’ .

2.Πολιτιστικός / θρησκευτικός Τουρισμός – Μουσεία – Αξιοθέατα .

Η πολιτιστική κληρονομιά ενός τόπου περιλαμβάνει ιστορικά μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, θρησκευτικούς ναούς  και γενικότερα πολιτιστικά και φυσικά κληροδοτήματα τα οποία εμπεριέχουν στοιχεία από το παρελθόν και την κουλτούρα του εκάστοτε πολιτισμού . Στον Ευρωπαϊκό χώρο, την τελευταία πεντηκονταετία ο πολιτιστικός τουρισμός αναμφίβολα κατέχει εξέχουσα θέση, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος γενικότερα, ενώ ενισχύει ταυτόχρονα την ποιοτική διαφοροποίηση μεταξύ των τουριστικών προορισμών. Ακολουθώντας αυτή την τάση πλήθος πόλεων και στη χώρα μας , στρέφονται στην ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού, ο οποίος συνδέεται με την αύξηση της αξίας του παρεχόμενου τουριστικού προϊόντος . Ο πολιτιστικός τουρισμός έχει καταστεί εδώ και κάποιες δεκαετίες οργανικό μέρος μιας παγκόσμιας αγοράς, η οποία μεγαλώνει με εντυπωσιακά γρήγορους ρυθμούς.

Ευτυχώς ο Δήμος μας και η περιοχή μας ευρύτερα βρίθει πολιτιστικών ,ιστορικών και θρησκευτικών  ¨ θησαυρών  ¨ καθιστώντας έτσι τον τόπο μας ένα ελκυστικό προορισμό αφού αξιοποιηθούν . Ο Εμπορικός Σύλλογος έχει καταρτίσει και καταθέσει μία ενδεικτική εκδρομική πρόταση προς αξιοποίηση προσέλκυσης επισκεπτών μέσω οργανωμένων πακέτων εκδρομών αναδεικνύοντας τον θρησκευτικό , πολιτιστικό και ιστορικό πλούτο της περιοχής  και της πόλης μας. Επιλέγοντας ενδεικτικά κάποια εκ των  σημαντικότερων  τοποσήμων ,στόχος είναι δημιουργηθεί μία ευέλικτη , μονοήμερη αρχικά εκδρομή, χαμηλού κόστους. Θα συνδυάζει το θρησκευτικό και το ιστορικό στοιχείο αλλά θα προβλέπει και ολιγόωρη γνωριμία με την αγορά και τη γαστρονομία της πόλης μας .

    Ενδεικτικά θα μπορούσε να περιλαμβάνει :

( 1 ημέρα )

– Ιερά Μονή Παναγίας Αγάθωνος – Όσιος Βησσαρίων ο Αγαθωνίτης

– Μουσείο Εκκλησιαστικού Πολιτισμού Μητρόπολης Φθιώτιδας- Κενοτάφιο Αθανασίου Διάκου

– Κάστρο – Αρχαιολογικό μουσείο Λαμίας – Ι.Ν. Παναγίας Αρχοντικής

– Κέντρο Ιστορικής Ενημέρωσης Θερμοπυλών

– Ελεύθερη ώρα για περιήγηση στην αγορά και εστίαση της πόλης .

( 2 ημέρες )

– Πρόγραμμα 1ης ημέρας

– ΄Κακογιάννειο ΄ Αστεροσχολείο Υπάτης       – Ιερά Μονή Γενεσίου Θεοτόκου Δαμάστας

– Γέφυρα Γοργοποτάμου

– Λόφος Αγίου Λουκά .

– Λουτρά Υπάτης – Υπάτη

Η σειρά είναι ενδεικτική και αποτελεί ένα μικρό δείγμα των προς αξιοποίηση στοιχείων .

   Ως συμπέρασμα όλων των παραπάνω ιδεών – προτάσεων , παρατηρούμε πως η περιοχή μας δεν στερείτε και δεν υπολείπετε σε υλικά ή άυλα αγαθά προς τουριστική εκμετάλλευση .Το αντίθετο! Πρωτίστως η διαχρονική αδράνεια , Πολιτείας , Αυτοδιοίκησης α΄και β΄βαθμού , παραγωγικών φορέων και δευτερευόντως της ίδιας της τοπικής κοινωνίας ,οδήγησε στη μη αξιοποίησή τους ,απαξιώνοντας τον ίδιο μας το τόπο και οδηγώντας τον στην εσωστρέφεια και τη μιζέρια μαζί με τα υπόλοιπα προβλήματα που αντιμετωπίζει η πόλη μας (καθημερινότητα , ανεργία , μείωση πληθυσμού ,εσωτερική μετανάστευση των νέων μας ,παραβατικότητα ) .

Το όραμα είναι υπαρκτό : Αναβάθμιση και αξιοποίηση σημείων ενδιαφέροντος και δημιουργία τουριστικού προϊόντος ! Θεωρώντας αυτονόητη  τη συνέργια Αυτοδιοίκησης , Επιμελητηρίων , παραγωγικών φορέων, με τη μορφή διαβούλευσης , εντοπίζουμε και ορίζουμε τους στρατηγικούς στόχους  όπως και τις δράσεις που θα προκριθούν και τα έργα που θα υλοποιηθούν . Κατόπιν εξουσιοδοτούνται οι φορείς υλοποίησης  οι δικαιούχοι  και απομένει η πηγή χρηματοδότησης της κάθε ενέργειας .

Όμως όσο σημαντικό  είναι το αποτέλεσμα που θα παραχθεί να είναι άρτιο , χαρακτηριζόμενο από όλα τα στοιχεία που θα το καταστούν θελκτικό, άλλο τόσο σημαντικό είναι η προώθησή του.

Με αδιαπραγμάτευτο στόχο τον εξωστρεφή χαρακτήρα του εγχειρήματος απαιτείται  υπεύθυνη , επιστημονική ,επαγγελματική προώθηση του προϊόντος, όπως  επιτάσσει το σύγχρονο marketing με τα πολλαπλά κανάλια επικοινωνίας . H σύναψη συμφωνιών με μεγάλα ταξιδιωτικά πρακτορεία της χώρας , η επιδίωξη αντίστοιχων, με τις βαθμίδες της εκπαίδευσης αλλά και συλλογικοτήτων όπως ΚΑΠΗ ,εκκλησιαστικών ενοριών, είναι οι ενέργειες που πρέπει να δρομολογηθούν ώστε πρωτίστως να εξασφαλίσουμε  της μαζική προσέλευση. Εξαιτίας αυτού, αργότερα ,ως φυσικό αποτέλεσμα της θετικής εμπειρίας του επισκέπτη ,ο τόπος μας θα αποκτήσει και συνειδησιακή προσέλευση επισκεπτών .

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, σε καμία περίπτωση δεν προσπαθούμε να αντικαταστήσουμε τους αρμόδιους φορείς αυτοδιοίκησης παρουσιάζοντας πλάνα και σχέδια ως από μηχανής θεοί και αναγνωρίζουμε το ρόλο μας .Θέλουμε ως σύλλογος , να αναλάβουμε πρωτοβουλία  να δραστηριοποιηθούν μαζί μας και άλλοι σημαντικοί παραγωγικοί φορείς όπως οι ιδιοκτήτες ξενοδοχειακών μονάδων , επιχειρήσεων εστίασης αλλά και απλοί συνδημότες μας! Να συνεργαστούμε ,να συλλέξουμε προτάσεις που θα αποτελέσουν την αφορμή δημόσιου διαλόγου  και διαβούλευσης, αυτοδιοίκησης – φορέων για τους τρόπους αναβάθμισης της πόλης μας . Ανάπτυξη της Λαμίας σημαίνει ανάπτυξη των επιχειρήσεών μας ,νέες θέσεις εργασίας ,σημαίνει εγγύηση για το μέλλον της περιοχής !

Ανακεφαλαιώνοντας , το πλάνο περισσότερο αποτελεί ένα δείγμα των δυνατοτήτων της πόλης μας ,με την παρουσίαση   προτάσεων που αποδεδειγμένα θα έδιναν ώθηση στην τοπική οικονομία . Ακολουθώντας το δρόμο προσέλκυσης επισκεπτών μέσω αξιοποίησης των ιστορικών και θρησκευτικών μνημείων , αφού όμως αυτά καταστούν λειτουργικά και δημιουργηθούν υποστηρικτικές υποδομές όχι απαραίτητα  υψηλού κόστους . Στον ίδιο δρόμο συναντάμε  τη λαϊκή παράδοση και τοπική γαστρονομία που αποτελούν έξοχη πρώτη ύλη για τη δημιουργία πολυπληθών και μακροήμερων πολιτιστικών φεστιβάλ  . Δε λείπουν και οι πρωτότυπες προτάσεις , με απροσδιόριστη εκτίμηση βαθμού επιτυχίας αλλά σίγουρα με συντριπτικά υπέρ τους πιθανότητες . ( Halloween. ) Αναπόσπαστο κομμάτι της προσπάθειας, το marketing  ,οι στοχευόμενες συμφωνίες  προώθησης και η ανάθεση αυτών σε επαγγελματίες του είδους . Κλειδί όμως για την επιτυχία είναι η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων ,είτε είναι Βουλευτές ,κυβερνητικοί ή μη ,Αυτοδιοίκηση , Εκκλησία , Επιμελητήρια ,Φορείς, κοινωνικοί εταίροι .

Αυτή η προσπάθεια πρέπει να έχει μόνο ένα κερδισμένο : τη πόλη ΜΑΣ , την  Λαμία ΜΑΣ